Wednesday, April 18, 2007

Bewegen

Het is alweer even geleden dat ik hier voor het laatst iets geschreven heb. Soms denk ik er aan, soms heb ik er zin in en tijd voor en soms heb ik inspiratie, en al die elementen komen nu samen..;-)

Inspiratie om te bewegen dat is waar ik het over wil hebben. Al jaren worstel ik dus met een fors overgewicht. Ik ben wel een jaar of 3 geleden zo'n 20 kilo afgevallen, dat was heel wat, maar in de afgelopen jaren is het grootste gedeelte ervan er ook weer bijgekomen. Hoe komt dat? Ik miste de inspiratie om te gaan bewegen. Ik had "Grootse" plannen. Ik wilde 3-4 keer in de week naar de sportschool terwijl ik daar helemaal geen type voor ben. Zie je mij al in een sportief pakje op een loopband rennen? Ziet er niet uit! En wat denk je van al die ingewikkelde fitness-apparatuur. Niks voor mij. Ik loop meer te zoeken naar het instellen van dat ding dan dat ik er echt oefeningen mee doe. Fietsen? Dat was voor sportievelingen, ik had een auto, die bracht me ook overal waar ik wou. Dus ik ging minder en minder bewegen en eigenlijk misschien ook wel meer en meer eten. En sjah die lekkere wijntjes liet ik ook niet echt staan. Al met al zit ik nu weer bijna op het gewicht van 3 jaar geleden wat ik nooit meer wilde bereiken. Gelukkig heb ik nu het licht gezien. Dat is me inmiddels wel duidelijk geworden, ik moet het licht zien. Het moet een eet- en beweegplan zijn wat bij mij past. Niet iets wat voor de buurvrouw goed werkt of voor de dames in de sportschool. En ik voel me er goed bij. Ik ben begonnen met echt fietsen, dus niet de kleine stukjes, nee echt fietsen. En dat vraagt naar meer. Meer fietsen maar ook meer ander bewegen en daarom ben ik nu ook begonnen met lopen. Het uiteindelijke doel is misschien wel te gaan joggen maar voor ik daar ben zijn we wel een hele tijd verder en wat kilo's lichter, want ik kan me niet voorstellen dat dit lijf kan joggen.

Wat is dan nu het plan? 1-2 keer per week flink fietsen, denk aan minimaal 1 uur, niet om buiten adem te raken, want zo heb ik geleerd, je duurzame conditie verbeterd het best als je nog kunt praten. Maar dan moet je het wel minimaal een half uur achter elkaar doen, en dus een wandelschema. Globaal moet de week er dus zo uit gaan zien:

Zondag: Fietsen
Maandag: wandelen
Dinsdag: rustdag
Woensdag: wandelen
Donderdag: rustdag
Vrijdag: wandelen
Zaterdag: rustdag

Op de rustdagen fiets ik natuurlijk wel naar mijn werk dus dat is niet helemaal een rustdag, maar die rustdag is ingebouwd voor het wandelen. Ja, ik heb ergens gelezen dat dat goed is om je spieren rust te geven.

In de praktijk komt het er voor de komende week hier op neer:

Woensdag 18-04 20 minuten wandelen, 50 minuten fietsen (2x 25 minuten naar de markt)
Donderdag 19-04 rustdag wandelen, 1 uur fietsen
Vrijdag 20-04 20 minuten wandelen, 50 minuten fietsen (2x 25 minuten)
Zaterdag 21-04 rustdag
Zondag 22-04 25 minuten wandelen
Maandag 23-04 rustdag wandelen, 1 uur fietsen
Dinsdag 24-04 20 minuten wandelen, 50 minuten fietsen (2x 25 minuten naar werk)
Woensdag 25-04 rustdag wandelen, 1 uur fietsen (naar de markt en extra)
Donderdag 26-04 25 minuten wandelen, 50 minuten fietsen
Vrijdag 27-04 rustdag wandelen, 1 uur fietsen
Zaterdag 28-04 20 minuten wandelen, 50 minuten fietsen (2x 25 minuten naar de markt)
Zondag 29-04 rustdag

Als ik me hier aan kan houden zou ik al heel erg blij zijn. De motivatie is er in ieder geval en door het hier neer te schrijven verplicht ik mezelf er ook naar toe omdat er andere mensen zijn die dit lezen en me kunnen controleren.

2 Comments:

Blogger Unknown said...

hee smurfje ,

mooi voornemen en we gaan je eraan houden ! Maar moet je niet meer proberen om op je gezicht van je fiets te stappen . Je wordt daar zeker niet mooier van , maar pijn heb je nu onderhand wel genoeg gehad .
Ergens las ik dat je zusje ook enigszins overgewicht heeft , Allen behebd met de bourgondische brabantse levensstijl ? Die jullie ouders ook niet vies is ? Och lekker koken en eten , is toch ook gezellig . Waarom lijkt gezond toch nooit lekker of gezellig , terwijl dat zeker wél zo kan zijn . Ik denk dan niet aan biologische worteltaart :-( ...

succes en houd ons op de hoogte !

liefs , Florien .

PS daan haal ff de spellingsfouten en deze zin er voor me uit als je wilt !

3:16 PM  
Blogger Daantje said...

Hee wijffie,

Ik kon hem helaas niet verbeteren, maar wees gerust, dit blog wordt niet zo ontzettend veel gelezen, dus je slaat geen slecht figuur.

Maar bedankt voor je reactie, en ach ja dat bourgondische zit er nou eenmaal in, dat gaan we dus echt niet veranderen he...;-)

1:13 PM  

Post a Comment

<< Home